Thursday, July 7, 2011

SINETRON YANG BEST

Sekarang ni time petang je mesti my wife aku buka cerita sinetron Astro 104. Seronok pula tengok cerita senetron selepas terpaut dengan jalan cerita nya. Bukan apa bila tengok cerita indonesia ini terlalu ringan dah tak berat sangat .Jalan cerita yang mudah dan kita semangat nak tengok. Aku dah tak tengok cerita TV3 selepas itu sebab setiap kali habis sinetron ada sahaja cerita yang tak pernah mengecewakan aku.. Last aku tengok cerita TV3 bila kamal adli berlakon dengan intan liyana ..yang kahwin lepas itu esok pagi lupa...aku pun dah jadi lupa cerita apa. Tukar cerita sinetron sejak cerita sinetron yang aku ikut. Nak tengok cerita.sila pergi ke youtube.


1) Bukan diriku-

yang bekerja di sebuah perusahaan advertising.Ryo seorang workaholic, dia sangat susah menunjukkan perasaannya, bahkanpada Ayla sekalipun. Karena sifatnya inilah, Ayla, tidak pernah tahu,bagaimana perasaan Ryo yang sebenarnya. Ayla selalu mengira, Ryo tidak begitu mencintai dia. Semenjak mereka menjadi pasangan, Ryo belum pernah mengucapkan kata-kata cinta pada Ayla. Ryo bahkan kerap kali,melupakan janjinya dengan Ayla.

Kesal dengan sikap Ryo, Ayla memutuskan Ryo. Namun Ryo sangat mencintai Ayla. Ia berusaha berbaikan dengan Ayla.Di hari ulang tahun Ayla, Ryo menyiapkan kado untuk Ayla. Ayla sebenarnya tak mau datang, namun Marina, teman satu kantor Ayla,memberitahu bahwa Ryo menyiapkan hadiah istimewa untuknya. Ryo menyiapkan cincin yang ia beli bersama Marina. Ayla kaget dan langsung pergi ke tempat Ryo menunggunya.Saat Ayla akan menyeberang, sebuah mobil muncul dan hampir menabrak Ayla. Ryo berlari mendorong Ayla. Ayla selamat, tapi Ryo kehilangan nyawanya.

Tapi cerita tidak berakhir begitu saja. Ryo masih sangat mencintai Ayla dan tidak ingin meninggalkannya. Ryo akhirnya masuk ke dalam raga Ariel, orang yang sudah menabraknya. Ariel orang yang sangat ambisius,dan rela melakukan apa saja, untuk kepentingannya. Ariel ternyata anak pemilik perusahaan tempat Ryo bekerja.Ryo yang sudah berada dalan raga Ariel. berusaha mendekati Ayla,tapi Ayla terus menolak kehadirannya karena Ayla sangat membenci Ariel.

Masalahpun semakin banyak menghadang Ryo. Kehidupan Ariel yang notabene "jahat" membuat kesulitan demi kesulitan mendatangi Ryo. Kematian seorang pria bernama Anton, yang usahanya dihancurkan oleh Ariel dan hubungan gelapnya dengan Marina adalah beberapa masalah kecil yangmembuat Ryo bingung.Ryo juga harus menghadapi kenyataan, kalau Ariel sudah mempunyai seorang tunangan, Livi, anak pemilik perusahaan pusat yang membawahiperusahaan milik orang tua Ariel. Saat mereka sedang memilih baju pengantin, Ryo memutuskan pertunangannya dengan Livi. Livi malu, ia mengakhiri hidupnya. Hal ini, membuat ayah Livi, dendam pada Ryo, dan berusaha untuk menghancurkan hidup Ryo.

Ryo tidak bisa mengatakan pada Ayla, kalau dia adalah Ryo, karena,apabila itu terjadi, Ryo akan kembali meninggalkan dunia ini, dan sampai kapan pun, dia tidak akan bisa menyatakan rasa cintanya pada Ayla. Menjadi Ariel, adalah pilihan terbaik, karna Ryo dapat terus berada disisi Ayla, namun disisi lain, Ryo juga tidak bisa menerima kenyataan, kalau Ayla akan melupakan Ryo yang sebenarnya.





2) Kejora dan bintang

Kejora lakonan (Alyssa Soebandon)berumur 19 tahun ialah gadis yang cantik, ceria , optimis dan kaya raya. Kejora belajar di Melbourne Australia. Ayang Kejora iaitu Pak Ryan seorang ahli pernigaan yang ternama di Jakarta. Ibunya dah meninggal. Kejora ada adik perempuan bernama Bintang(Amanda), 15 tahun yang menderita sakit autis tapi pandai main piano. Bapa mereka berkahwin lagi dgn janda branak satu, bernama Janet.
Kejora pulang dari luar negeri, di lapangan terbang dia telah tertukar beg dengan Erlangga (Baim Wong) seorang cucu dari keluarga yang kaya raya jugak, tapi Erlangga ni sombong dan keras kepala serta manja. Erlangga jugak kekasih kepada saudara tiri Kejora yg bernama Janet td.
Dalam cerita ni nanti Kejora dan Erlanga akan selalu berselisih faham dan mereka saling benci membnci kerana sikap Erlangga yang sombong.
Kejora ni pulak sudah ada kekasih, kerana Kejora ni cantik, maka dia jugak jadi rebutan lelaki.
Bapa Kejora yang menghadapi masalah dalam pernigaan berpura pura meninggal dunia bagi mendapatkan duit insuran yang banyak. Setelah bapa mereka “mati” ibu tiri mereka telah mengusir Kejora dan Bintang. Kekasih Kejora pun tinggalkan dia setelah dia jadi miskin. Kejora bekerja di cafe untuk menyara hidup. Manakala Bintang pulak diculik oleh ibu tirinya yang jahat.
Kejora yang berusaha mencari adiknya Bintang, hubungan Kejora dan Erlangga jadi rapat, dan Erlangga mula simpati dan jatuh cinta dengan Kejora. Fitra ialah lelaki yang jatuh cinta dengan Kejora dan banyak tolong Kejora yg dalam kesuahan, jadi Kejora menjadi rebutan dua lelaki, adakah Kejora akan memilih Erlangga yg sombong atau Fitra?






3) Cinta Melody

Melody adalah gadis yang cantik dan cergas. Dia bekerja sebagai supervisor di sebuah perusahaan mie instant/makanan ringan. Melody tinggal bersama nenek (Fatima), ibu (Nissa), tante (Hanny), dan dua sepupu (Agung dan Jelita). Hanny dan Nissa adalah dua menantu Fatima yang tinggal bersama, setelah anak-anak Fatima (Fajri dan Fajar) meninggal secara bersamaan kerana kemalangan. Saat kecelakaan itu, hanya mayat Fajri yang ditemukan sementara mayat Fajar tidak. Hal ini menyebabkan Nissa bersikeras kalau suaminya masih hidup. Nissa selalu marah kalau Fatima ingin membuatkan makam untuk Fajar. Nissa marah dengan dalih bahwa tidak masuk akal membuat makam tanpa ada jasad. Sementara itu Hanny sangat membenci Nissa karena ia merasa bahwa suaminya meninggal karena kelalaian Fajar membawa kereta. Hanny menganggap Nissa adalah janda pembunuh.

Suatu hari, Melody bertemu dengan Elang dan tidak sengaja menabraknya. Terjadilah pertengkaran diantara mereka. Elang sebenarnya anak pemilik perusahaan tempat Melody bekerja. Elang dididik orang tuanya (Anggika dan Bharata) untuk bisa mengatur perusahaan mereka, tetapi harus dari level bawah dulu. Dan Bharata menempatkan Elang sebagai asisten Melody. Betapa terkejutnya mereka berdua ketika menyadari mereka harus bekerja bersama. Pertengkaran dan perdebatan pun akhirnya selalu mewarnai pekerjaan mereka.

Saat tak sengaja bertemu dengan Bharata, Melody terpana karena wajah Bharata mirip sekali dengan Fajar, ayahnya, tapi Melody berusaha menepis semua itu. Padahal Bharata sebenarnya adalah Fajar, yang mengalami amnesia setelah ditolong Anggika dari kecelakaan bertahun-tahun yang lalu. Rahasia yang disimpan ini terusik saat tiba-tiba Bharata mempersoalkan tentang masa lalunya. Anggika cemas, apalagi saat dia selidiki, semua ucapan Bharata keluar setelah dia kenal dengan Melody. Anggika mencari tahu tentang Melody dan keluarganya. Anggika syok karena Melody adalah anak suaminya. Ia berusaha keras menjauhkan Bharata dari Melody. Bahkan saat Elang makin dekat dengan Melody, Anggika makin keras dan menjodohkan Elang dengan Ajeng. Ajeng yang memang mencintai Elang dan membenci Melody senang atas keputusan Anggika, tapi tidak dengan Elang.

Ancaman demi ancaman keluar dari Anggika agar Elang menjauhi Melody karena kalau tidak, Melody akan sengsara. Elang khawatir sehingga dia pun perlahan menjauhi Melody tapi tidak juga mendekati Ajeng. Elang malah tidak sengaja bertemu dengan Jelita, sepupu Melody. Jelita sendiri jadi menyukai Elang dan ia sering mencari kesempatan untuk jalan berdua.

4. Kahwin masal

Sachiko dan Rio berkawan baik sejak sekolah, dalam diam Rio ni jatuh cinta le kat Sachi, tapi takut nak meluahkan perasaan dia. Sachi pulak suka kat lelaki lain nama Ben, jadi Rio ni jadi orag tengah le dalam hubungan cinta Sachi dengan Ben. Sachi suka kat Ben sebab Ben ni dilihat seorang pemuda yang kacak, digilai setiap wanita, bergaya dan ada moto besar. Rio pulak sanggup buat apa saja demi Sachi, dia sanggup korbankan cintanya demi kebahagiaan Sachi. Ben dan Schi suka pada buat perkara yang unik, jadi untuk berkahwin pun depa memang suka yang unik unik, jadi depa pun buat le idea utk Kawin Masal.

Pada hari perkahwinan, Sachi rasa resah sebab Ben tak jugak muncul2. Bapa Sachi memaksa Rio untuk kahwin jugak dengan Sachi sebab Ben masih tak nampak batang hidung. Rio terkejut dengan insiden tu, jadi dia pun bernikah jugak le dgn Sachi. sachi tak suka dekat Rio, dan dia pun bernikah atas paksaan bapanya aje. Rio pulak memang nak sangat le kawin dengan Sachi, tapi dia tau dan sedar sachi tak suka dia.

Setelah selamat je pernikahan Ben dan Sachi , maka Ben pun datang meminta maaf sebab dia tertidur. Sachi gembira le sebab Ben bukan sengaja tak datang.
Rio pulak sedia berpisah kalau sachi nak kawin dengan Ben, dan dia boleh lepaskan Sachi, tapi Sachi tak nak bercerai secara terburu-buru, sebab diorang baru je kawin, nanti dia takut bapanya naik angin lak. Selama diorang bernikah, Sachi tetap berhubung dengan Ben dan Rio pun tau tentang hubungan tu. Rio pun tak pernah sentuh sachi sejak mereka berkahwin.

Apakah kesudahan cerita episod akhir Kawin Masal ni, adakah Sachi dapat menerima keikhlasan Rio mencintainya atau menerima kembali Ben yang dicintai dan memiliki segala yang diingininya?


2 comments:

Eintan Nurfuzie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
cengkerangcipot said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Template by:

Free Blog Templates