Sunday, August 21, 2011

JUAL RUMAH TAMAN SEPAKAT INDAH

Salam sejahtera, teman-teman blogger. Disini aku ingin membuat iklan sedikit. Aku nak jual rumah Apartment Taman Sepakat Indah dekat area sg Chua Kajang. Kalau korang nak tahu lokasinya dekat supermarket bintang Bangi. Kalau orang bangi tahu la tu. Apartment ni sesuai untuk golongan biasa yang nak beli sebab yang ni low cost. Justeru sapa yang nak beli kena pembeli pertama bukan bagi pembeli untuk rumah kedua. Kawasan memang strategik dekat dengan bangi, kajang dan putrajaya. 20 minit dah sampai putrajaya
a.parking ada bumbung. Tingkat 2 tepi tangga tak perlu jalan jauh naik tangga terus jumpa rumah. Rumah tak ada lif. tingkat lima paling tinggi. Parking ada bumbung. tak perlu risau hujan. Kaum campur cina india dan melayu.Banyak melayula. Keadaan bersih ..ada mini market dalam blok. Harga jual RM70000. so siapa yang berminat silakah email dekat saya .daripada email saya bagi no phone untuk hubungi. Harga dah jual murah. kalau tak caya cek dekat mudah.my. email saya kushahyam@gmail.com




LINCOLN VS KENNEDY KEMATIAN TRAGIS

Abraham Lincoln (February 12, 1809 – April 15, 1865) dan John F. Kennedy (May 29, 1917 – November 22, 1963) nama yg tidak asing lagi di dunia kerana mereka adalah merupakan perdana menteri Amerika Syarikat yang ke 16 dan 35. Namun ada beberapa fakta yg misteri yg mengaitkan kedua-dua presiden ini dengan kejadian pembunuhan mereka...


Abraham Lincoln


John Fitzgerald "Jack" Kennedy

1. Perlantikan dalam kongres : Abraham Lincoln - 1846, John F Kennedy - 1946(beza 100 thn)

2. Perlantikan presiden : Abraham Lincoln - 1860, John F Kennedy - 1960 (beza 100 thn)

3. Kedua-duanya memperjuangkan hak asasi manusia.

4. Isteri mereka pernah keguguran ketika tinggal dan selepas meninggalkan White House.

5. L.I.N.C.O.L.N dan K.E.N.N.E.D.Y ada 7 huruf!

6. Mereka berdua ditewaskan oleh org selatan.

7. Pengganti mereka berdua bernama Johnson dgn jarak lahir 100 thn! Andrew Johnson yg menggantikan Lincoln dilahirkan pada tahun 1808 manakala Lyndon Johnson yg menewaskan Kennedy dilahirkan pada 1908.

8. Abraham Lincoln mati pada 1865, Andrew Johnson mati pada 1875 (10 thn jarak kematian). John F Kennedy mati pada 1963, Lyndon Johnson mati pada 1973 (10 thn jarak kematian).

9. Lincoln dan Kennedy mati pada hari Jumaat.

10. Lincoln dan Kennedy mati ditembak di kepala.

11. Lincoln dan Kennedy mati ketika duduk di sebelah isteri mereka.

12. Kedua-dua mati ditembak oleh org selatan.

13. 100 tahun jarak usia pembunuh mereka. John Wilkes Booth yg membunuh Lincoln dilahirkan pada 1839 di Bel Air, Maryland manakala Lee Harvey Oswald yg membunuh Kennedy dilahirkan pada 1939 di Alvar Street, New Orleans.


John Wilkes Booth


Lee Harvey Oswald

14.Kedua-dua pembunuh mempunyai 3 suku kata nama dengan 15 huruf.

15. John WIlkes Booth melarikan diri dari panggung(Ford's Theatre) ke warehouse(bangsal pembakaran, manakala Lee Harvey Oswald melarikan diri dari warehouse(Texas School Book Depository) ke panggung(Texas Theatre).

16. John WIlkes Booth & Lee Harvey Oswald mati dibunuh sebelum hari perbicaraan.


Jack Ruby menembak mati Lee Harvey Oswald


Autopsi Lee Harvey Oswald

17. Kereta yg dinaik Kennedy sebelum mati ditembak adalah milik Lincoln.

SEJARAH DI SEBALIK PEMILIHAN BENDERA MALAYSIA

Bendera Malaysia pada asalnya ialah bendera Persekutuan Tanah Melayu yang mula digunakan dengan rasminya pada 26 Mei 1950. Bendera ini telah diilhamkan melalui satu pertandingan khas mencipta bendera Persekutuan Tanah Melayu.

Hasil ciptaan seorang arkitek kerajaan di Johor, Mohamad Hamzah telah terpilih tetapi dibuat beberapa perubahan pada reka bentuk asalnya. Antara perubahan yang dibuat ialah menukar warna putih pada bulan dan bintang kepada warna kuning untuk melambangkan warna diraja bagi raja-raja Melayu dan juga menambah bucu bintang kepada 11 untuk mengambil kira jumlah negeri yang ada dalam Persekutuan Tanah Melayu.


Dengan penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, bendera tersebut telah diubah suai sewajarnya menjadi bendera Malaysia.


Hanya pada tahun 1995 barulah ada suatu inisiatif untuk memberi nama khas atau nama rasmi kepadanya. Idea menamakan bendera negara adalah ilham Datuk Hashim Mat Dris, seorang bekas pegawai kerajaan yang dikemukakan kepada Jabatan Perdana Menteri.


Menurut beliau, setelah 45 tahun bendera negara berkibar dengan megah tetapi tanpa satu nama yang boleh dibanggakan, sudah tiba masanya bendera Malaysia diberi satu nama rasmi. Nama ini patut diberikan sebagaimana bendera-bendera negara tertentu memilikinya seperti bendera kebangsaan Indonesia digelar Sang Saka Merah Putih, United Kingdom – Union Jack, Amerika Syarikat – Star Spangled Banner dan bendera Perancis digelar Tricolor.


Hashim berpendapat nama yang sesuai untuk bendera negara ialah ‘Si Tuah’ sempena nama Hang Tuah, pahlawan Melayu yang berani, gagah perkasa dan setia kepada raja.


Cadangan Hashim itu kemudiannya dibawa kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad, Perdana Menteri ketika itu. Pada 11 Julai 1995 Tun Dr. Mahathir telah bersetuju supaya diadakan satu peraduan bagi memilih nama yang sesuai untuk bendera Malaysia.


Penyertaan bagi peraduan tersebut dihadkan kepada pihak-pihak tertentu sahaja iaitu kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan. Berikutan itu, Jawatankuasa Induk Peraduan Mencipta Nama Bendera Malaysia ditubuhkan. Jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid dan dianggotai oleh wakil daripada beberapa kementerian dan agensi yang berkenaan.


Dalam mesyuarat pada 1 April 1996, jawatankuasa induk peraduan mencipta nama bendera Malaysia telah bersetuju bahawa pemilihan cadangan nama bendera Malaysia tidak perlu dibuat melalui peraduan tetapi memadai dipilih daripada senarai nama yang dikemukakan oleh ahli-ahli jawatankuasa yang terdiri daripada wakil-wakil kementerian dan agensi yang berkaitan.


Ini turut dipersetujui oleh Perdana Menteri ketika itu. Berikutan itu, nama jawatankuasa ditukar kepada Jawatankuasa Induk Menamakan Bendera Malaysia.


Jawatankuasa itu telah menimbang 75 cadangan nama berserta huraiannya. Setelah penelitian dibuat, tiga cadangan nama dipilih iaitu ‘Setia Perkasa’, ‘Seri Setia Perkasa’ dan ‘Seri Setia Negara’. Cadangan nama-nama tersebut dipilih kerana ia didapati sesuai sebagai lambang sejarah dan perjuangan negara serta mampu memupuk semangat jitu di kalangan rakyat untuk terus maju membina sebuah negara yang aman makmur.


Bagaimanapun, apabila dikemukakan untuk mendapat persetujuan jemaah menteri pada 11 September 1996, nama-nama tersebut gagal memikat hati ahli-ahli mesyuarat Kabinet yang berpandangan bahawa ia tidak benar-benar melambangkan sifat dan semangat yang diwakili oleh bendera Malaysia itu sendiri.


Jemaah menteri kemudiannya meminta supaya cadangan-cadangan baru dikemukakan. Berikutan keputusan itu, Jawatankuasa Induk Menamakan Bendera Malaysia bersidang semula untuk mencari cadangan nama-nama baru untuk bendera Malaysia.


Dalam mesyuarat pada 2 Jun 1997 yang dipengerusikan oleh Tan Sri Abdul Halim Ali, Ketua Setiausaha Negara pada waktu itu sebanyak 28 cadangan nama dipertimbangkan. Setelah membuat penelitian, mesyuarat bersetuju memilih tiga nama mengikut keutamaan seperti berikut: ‘Jalur Gemilang’, ‘Jalur Nusa Gemilang’ dan ‘Jalur Sinar Gemilang’.


Apabila ketiga-tiga cadangan nama tersebut dibentangkan pada 9 Julai 1997, jemaah menteri telah bersetuju supaya bendera Malaysia diberi nama ‘Jalur Gemilang’. Perisytiharan Jalur Gemilang sebagai nama bendera Malaysia telah dibuat oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur semasa acara Di Ambang Merdeka sempena perayaan Hari Kebangsaan Malaysia pada 30 Ogos 1997, jam 11.58 malam.


Pada tahun 2007 ini genaplah 10 tahun nama “Jalur Gemilang” tersemat pada bendera Malaysia. Nama tersebut telah dicadangkan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan (sekarang Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan).


Secara ringkasnya, perkataan ‘jalur’ dalam nama Jalur Gemilang melambangkan jalur pada bendera yang menggambarkan satu laluan yang lurus, hala tuju serta arah yang sama yang diikuti oleh rakyat negara ini manakala ‘gemilang’ pula melambangkan keadaan yang bercahaya, terang-benderang dan cemerlang.


Oleh itu, Jalur Gemilang adalah lambang aspirasi rakyat Malaysia dalam mengharungi kemajuan dengan penuh gigih, taat dan bersatu padu bagi membina sebuah negara yang cemerlang gemilang dan terbilang.

KEHEBATAN DUBAI MODEN

1.Hotel Termewah – Burj Al Arab



Di negara lain hotel 5 bintang adalah hotel yang termewah. Lain halnya dengan Burj Al Arab yang dinobatkan sebagai hotel 7 bintang. Hotel ini berada di atas pulau buatan seluas 280 meter persegi.



2, 3, 4. Menara / Gedung Tertinggi + Gedung dengan jumlah lantai Terbanyak + lift Tercepat – Burj Khalifa



Memiliki ketinggian hingga 828 meter (2.717 kaki). Burj Khalifa adalah bangunan tertinggi di dunia yang pernah dibuat oleh manusia. Bukan hanya bangunan tertinggi, Burj Khalifa juga merupakan bangunan dengan jumlah tingkat terbanyak iaitu 160 tingkat.



5, 6. Mall Terbesar + Akuarium Air Laut Indoor Terbesar – Dubai Mall

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 788x516.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.


Dubai Mall terdapat di sebelah Burj Khalifa. Luas bangunannya mencapai 55 hektar dengan luas keseluruhan sekitar 50 x padang bola sepak. Didalamnya terdapat 1,200 kedai dari segala jenama.

THE MOST EXPENSIVE STEMPS

1. The Three-Skilling Yellow


The Three-Skilling Yellow, adalah setem salah cetak terbitan kerajaan Sweden iaitu cetakan pertamanya tahun 1855. Dimana setem normalnya saja (yang seharusnya berwarna biru-hijau) juga termasuk setem awal. Three-Skilling Yellow adalah salah satu setem langka dan hanya satu-satunya yang tertinggal. Pada tahun 1984 setem ini terjual seharga 977.500 Switzerland Francs oleh David Feldman. kemudian pada tahun 1990 jualan mencapai angka satu juta dolar US tahun 1996 terjual seharga $ 2.3 juta. Dan setiap kali terjual ianya mencetak rekod angka tertinggi sebagai sebuah setem termahal di dunia.



2. The first two Mauritius


The first two Mauritius stamps (1847) adalah dua siri setem yang pertama kali diterbitkan kerajaan kolonial Inggeris. Hanya tinggal satu buah setem pertama dengan keadaan yg tidak digunakan begitu juga tiga buah setem kedua. Tahun 1993 David Feldman melelong setem Mauritius milik Hiroyuki Kanai yang menghasilkan rekod yang tertinggi. Setem pertama yang berwarna jingga terjual seharga $ 1,072,260 dan yang kedua seharga $ 1,148,850.



3. The Inverted Jenny


The inverted Jenny adalah setem Amerika pada tahun 1918 bergambar pesawat Curtiss JN-4 dan secara tidak sengaja dicetak terbalik. Ini mungkin adalah salah cetak paling terkenal di dunia Filateli Amerika. Hanya 100 setem salah cetak yang tertinggal, membuatnya menjadi salah satu setem salah cetak paling berharga. Satu blok penuh setem Inverted Jenny terjual pada lelongan Robert A. Siegel pada bulan Oktober 2005 dengan harga US $2.7 juta. Dan bulan November 2007 sebuah setem inverted Jenny terjual seharga US $977,500. Pada Disember 2007 sebuah setem mint (belum terpakai) dengan keadaan baik sekali dijual kepada seorang eksekutif Wall Street seharga US $825,000.



4. British Guiana One Cent Black on Magenta


British Guiana One Cent Black on Magenta (1856) adalah termasuk setem terawal dan termahal. Setem ini dicetak di atas kertas tinggi rendah berwarna magenta dengan tinta hitam dalam keadaan kecemasan. Diketahui hanya ada satu buah yang tertinggal di seluruh dunia, jadi setem ini unik dan tidak ada yang lain lagi yang pernah ditemui. Tahun 1980 telah dilelong kepada John Dupont seharga US $935,000.



5. U.S. Franklin Z-Grill


Setem U.S. Franklin Z-Grill yg dihasilkan pada 1867 adalah setem terawal dari semua setem Amerika Syarikat, hanya ditemui 2 buah yang masih tinggal. Pada tahun 1988 sebuah setem "Z-Grill" 1 cent tahun 1868 terjual seharga US $930,000.



6. Hawaiian Missionaries


Hawaiian Missionaries, 1851 adalah setem pertama dari Hawaii kerana ianya dicetak secara kasar dengan kertas yang tipis dan berkualiti rendah, hanya beberapa setem sahaja yang berjaya diselamatkan dan merupakan setem antara yang terawal. Nominal terendah iaitu 2 cent tahun 1851 adalah yang paling awal dari keseluruhan siri, dan hanya tinggal 16 buah sahaja. Sebuah setem Missionary 2 cent dengan keadaan mint (belum terpakai) seharga US $760,000 dan keadaan used seharga US $225,000.


7. The Penny Black


The Penny Black, adalah setem rasmi pertama di dunia, diterbitkan Kerajaan Inggeris tarikh 1 Mei 1840 dan mula digunakan tarikh 6 Mei. The Penny Black sebenarnya bukanlah setem yang paling awal tetapi termasuk setem termahal. Jumlah cetakan 286,700 lembaran cetaknya dengan 68,808,000 juta buah setem. Sebuah setem Penny Black yang belum dipakai menurut katalog Scott tahun 2001 seharga US $3,000 dan sudah terpakai dengan harga US $180.

SEJARAH KEMERDEKAAN MALAYSIA KENA AMBIL TAHU

ALOR STAR: Mungkin ramai tidak tahu mengenai keberanian perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-haj mempertaruh nyawanya ketika beliau sibuk berkempen untuk menuntut kemerdekaan negara.


Menurut anak lelaki tunggalnya Tunku Datuk Seri Ahmad Nerang Putra, kebanyakan orang Inggeris tidak menyukai bapanya, kerana kelantangan Tunku Abdul Rahman menuntut kemerdekaan negara.


Almarhum Tunku Abdul Rahman menceritakan kepada anaknya mengenai satu insiden pada tahun 1954 yang membawa kebimbangan mengenai keselamatan nyawanya.


Ketika itu Tunku Abdul Rahman dilantik sebagai anggota Majlis Undangan Persekutuan dan memegang portfolio Hal Ehwal Pengangkutan.
MENAIKI PESAWAT TENTERA BRITISH


Dalam satu tugas rasminya Tunku Abdul Rahman terpaksa membuat rondaan udara dan beliau berlepas dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur Flying Club.


Tunku Ahmad Nerang berkata bapanya mengesyaki sesuatu yang tidak kena apabila melihat hanya satu beg payung terjun disediakan di dalam pesawat Beaver itu sedangkan mereka dua orang, Tunku Abdul Rahman dan juru terbang tentera British itu.


Katanya ketika di dalam penerbangan, juru terbang itu secara serius bertanyakan banyak soalan mengenai kedudukan British di Malaya selepas kemerdekaan dan mahu Tunku Abdul Rahman memberi jaminan tidak akan mengusir semua orang British di Malaya.


"Tunku (Abdul Rahman) menjawab dengan bijak dan memberi jaminan bahawa Malaya masih memerlukan tentera British, walaupun selepas merdeka, terutama untuk mengatasi masalah komunis dan jaminan Tunku telah menenangkan juru terbang British itu," kata Tunku Ahmad Nerang.


Beliau berkata selepas pesawat itu selamat mendarat, Tunku Abdul Rahman memberitahunya ada kemungkinan juru terbang itu keluar dari pesawat dengan payung terjun dan membiarkan bekas perdana menteri itu di dalamnya, sebelum terjunam jika almarhum tidak memberikan jaminan yang diminta.


TUNKU TIDAK SUKA KAWALAN KESELAMATAN


Tunku Ahmad Nerang yang kini berusia 76 tahun, dan menetap di Kuala Lumpur, menceritakan satu peristiwa lagi ketika beliau menjadi pemandu Tunku Abdul Rahman untuk berkempen dan bertemu rakyat di kawasan merah iaitu di Tanjung Malim Perak, Kuala Kubu Baharu di Selangor dan Raub di Pahang pada tahun 1954.


Katanya almarhum duduk di sebelahnya, sementara di belakang mereka ialah Tan Sri Khir Johari dan Tan Sri Syed Jaafar Albar.



Sekeping gambar Rundingan Baling (Baling Talks) yang disifatkan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj menjadi epik dalam sejarah negara. Gambar itu menunjukkan Tunku Abdul Rahman diapit Ketua Menteri Singapura David Marshall dan Presiden Malayan Chinese Association-MCA Datuk Seri Tan Cheng Lock. -fotoBERNAMA
"Jalan raya ketika itu sangat sempit dan beberapa buah kereta perisai menyertai rombongan bagi mengawal keselamatan dan saya memandu begitu dekat mengekori kereta perisai di hadapan," kata beliau.


Setibanya di sebuah rumah rehat di Raub, seorang pegawai polis menemui mereka dan memberitahu Tunku Ahmad Nerang bahawa adalah berbahaya bagi mereka jika memandu terlalu hampir dengan kereta perisai.


Tunku Ahmad Nerang berkata bapanya ketika itu terus menjawab: "Saya tidak perlukan kawalan, mereka yang di belakang saya (Khir Johari dan Jaafar Albar) sudah memadai."


Selepas menyambung semula perjalanan, Tunku Abdul Rahman memberitahu mereka yang di dalam kereta itu bahawa beliau telah menerima surat daripada Ching Peng (pemimpin Parti Komunis Malaya) yang memberi jaminan keselamatannya dan menyokong perjuangan beliau untuk mendapatkan kemerdekaan negara.


Tunku Abdul Rahman malah pernah meminta supaya polis dan tentera British tidak mengawal keselamatannya semasa beliau berkempen ke kawasan komunis di Johor, kerana bimbang kehadiran polis ketika beliau memasuki kawasan-kawasan merah, boleh mengancam nyawanya.


Tunku Ahmad Nerang berkata sebagai membalas jaminan keselamatan itu, Tunku Abdul Rahman memberi jaminan pula terhadap keselamatan Chin Peng ketika rundingan Baling tahun 1956.
CHIN PENG MOHON MAAF KEPADA TUNKU


Ketika zaman prakemerdekaan, menaiki kereta api adalah berbahaya, tetapi ini tidak menakutkan Tunku Abdul Rahman.


Tunku Ahmad Nerang menceritakan bagaimana semasa beliau menemani bapanya untuk berkempen dan bermesyuarat dengan menaiki kereta api dari Kuala Lumpur ke Butterworth, berlaku satu peristiwa yang mencemaskan.


"Kereta api kami terpaksa berhenti di stesen Jalan Tapah kerana landasan kereta api di Tanjung Malim telah disabotaj komunis dan disebabkan itu kami terpaksa bermalam di dalam kereta api," kata beliau.


Keesokan paginya barulah mereka sedar bahawa kereta api yang mereka naiki membawa ramai tentera British dan kereta api itu hampir diserang komunis. Tunku Abdul Rahman menerima sepucuk surat daripada Ching Peng yang memohon maaf atas kesukaran yang berlaku kerana tidak tahu beliau berada di dalam kereta api itu.
TUNKU DISERANG PNEUMONIA


Kerana terlalu sibuk bekerja siang dan malam, Tunku Abdul Rahman diserang sakit paru-paru (pneumonia) dan mendapatkan rawatan di Hospital Bangsar di Kuala Lumpur.


"Satu peristiwa saya saksikan di hadapan mata ialah seorang jururawat kacukan Inggeris memberi suntikan kepada Tunku dan kemudian jururawat itu tergesa-gesa keluar, membiarkan sahaja jarum suntikan itu tercacak di punggung Tunku.


"Syukurlah Tunku sendiri mengeluarkan jarum itu dari punggungnya dan kami terus beredar. Begitulah Tunku tidak popular dalam kalangan orang Inggeris kerana kelantangannya menuntut kemerdekaan negara," kata beliau.


Bagaimanapun, doktor yang merawat Tunku Abdul Rahman ialah rakyat tempatan, bernama Dr Latiff dan satu daripada jalan di Hospital Kuala Lumpur itu dinamakan Persiaran Dr Latiff.
KERETA TUNKU TERBENAM DALAM LUMPUR


Tunku Ahmad Nerang berkata bapanya bekerja dan berkempen tanpa mengira hujan dan panas.


Dalam satu peristiwa, kereta Tunku Abdul Rahman terbenam di dalam lumpur, kerana banjir di Johor Baharu pada tahun 1954.


"Ketika itu terdapat budak-budak Melayu yang bersedia untuk menolak kereta dan meminta upah. Tunku memberi upah satu ringgit tetapi apabila mereka mengetahui kereta yang ditolak itu dinaiki Tunku, mereka tidak mahu mengambil upah," kata Tunku Ahmad Nerang.


Dua buah kereta lain yang terbenam dan dinaiki Syed Esa Almashoor dan Syed Abdullah Alsagoff, turut ditolak oleh kanak-kanak itu, dan mereka dikenakan bayaran 20 sen setiap seorang.


Begitu juga peritiwa ketika Tunku Abdul Rahman hendak bertemu rakyat dalam kempen menuntut kemerdekaan di Kangar pada tahun yang sama.


"Ketika kami hendak keluar dari rumah di Alor Star, hujan turun dengan begitu lebat dan sebaik saja hujan reda, saya memandu kereta agak laju di jalan yang basah kerana Tunku tidak suka orang menunggu lama kehadirannya.


"Kereta kami terbabas dan memasuki longkang di hadapan Kem Askar Melayu di Kepala Batas. Pengawal tentera di situ mengecam Tunku, dan meminta rakan tenteranya membantu menaikkan semula kereta, selepas itu kami meneruskan perjalanan dengan kereta yang rosak teruk," kata Tunku Ahmad Nerang.
TUNKU TIDAK MAKAN


Pada satu hari dalam tahun 1955 di Johor, Tunku Ahmad Nerang membawa bapanya berkempen seharian dari Johor Baharu ke Muar dan ke Batu Pahat, menemui orang dari kampung ke kampung, menaiki feri, melintasi sungai.


Mereka berdua tiba di rumah di Johor Baharu pada lewat tengah malam dalam keadaan terlalu letih dan kelaparan kerana tidak makan.


"Kami berdua terlalu letih dan lapar dan setiba di rumah tiada makanan pula kerana semua orang dalam rumah telah tidur. Saya terjumpa sebiji telur di dalam peti sejuk dan kemudian merebus telur itu.


"Saya mengetuk pintu bilik Tunku dan bertanya adakah beliau mahu makan telur rebus itu, tetapi dengan linangan air mata, Tunku memegang kepala saya dan menyuruh saya memakannya," kata Tunku Ahmad Nerang.


Katanya selepas beberapa hari kemudian, beliau berlepas ke Bombay, India bagi melanjutkan pengajian di Indian Military College.


"Apabila saya tiba di Bombay, saya terbaca akhbar Indian Times mengenai kemenangan Parti Perikatan di Malaya dan Tunku dilantik sebagai Ketua Menteri Malaya," kata Tunku Ahmad Nerang.

SERANGAN PEARL HARBOR PERANG DUNIA KEDUA

Pada pagi 7 Disember 1941, pasukan kapal terbang dan kapal selam kerdil tentera laut Imperial Jepun di bawah pemerintahan Timbalan Laksamana Chuichi Nagumo, melancarkan serangan mengejut ke atas tentera laut Amerika Syarikat berpengkalan di Pearl Harbor, dan terhadap Kor Tentera Udara Darat "Army Air Corps" dan lapangan terbang Marin berhampiran di Oahu, Jajahan Hawai'i, sekarang ini dikenali sebagai Negeri Hawaii. Serangan ini telah dikenali sebagai Pengeboman Pearl Harbor dan Pertempuran Pearl Harbor tetapi, paling biasanya, Serangan ke atas Pearl Harbor atau secara ringkas Pearl Harbor.




Pada 26 November 1941 angkatan merangkumi enam kapal induk diperintah oleh Laksamana Madya Chuichi Nagumo. Jepun meninggalkan Teluk Hitokappu di Kepulauan Kuril dan menuju ke Pearl Harbor tanpa melakukan sebarang perhubungan melalui radio.



Pada pagi 7 Disember 1941, kapal terbang angkatan tersebut mengebom kesemua pengkalan tentera Amerika Syarikat di kepulauan Hawai (terbesar merupakan pengkalan udara tentera darat Amerika Syarikat di pengkalan udara Tentera Udara Hickam), dan kebanyakan kapal yang berlabuh di pelabuhan Pearl, termasuk "Barisan Kapal Tempur". Hampir kesemua kapal terbang Amerika dimusnahkan di atas tanah; hanya beberapa pejuang berjaya berlepas dan bertempur. Dua belas kapal perang dan kapal lain ditenggelamkan atau rosak., 188 kapal terbang dimusnahkan, 155 telah rosak dan 2,403 Amerika kehilangan nyawa mereka. Kapal perang USS Arizona meletup dan tenggelam menyebabkan 1,100 orang kehilangan nyawa, hampir separuh daripada orang Amerika yang mati. Badan kapal kekal menjadi tugu peringatan kepada mereka yang terkorban pada hari itu, kebanyakan mereka kekal di dalam kapal tersebut.


__________________

THE MOST FAST TRAINS IN THE WORLD

Kereta api merupakan pengangkutan awam yang sangat terkenal dan disukai ramai sejak zaman dahulu lagi. Mungkin kerana kos tambang yang rendah bagi sesetengah negara dan kita mampu untuk sampai ke destinasi dengan kadar yang segera. Kali ini kita kongsikan senarai top 10 negara yang mempunyai kereta api paling pantas di dunia.


10) Russia



Kereta Api: Siemens Velaro RUS
Kelajuan: 175 mph
Kapasiti: 600 penumpang

Kereta api paling pantas di Rusia ini ada di laluan Moscow – St. Petersburg dan mula diperkenalkan pada Disember 2009. Jentera buatan Jerman ini boleh mencapai kelajuan maksimum sehingga 155 batu sejam tetapi telah berjaya mencecah kelajuan sehingga 175 batu sejam dalam satu ujian pada tahun 2009.


9) Taiwan



Kereta Api: THSR 700T
Kelajuan: 186 mph
Kapasiti: 989 penumpang

Projek kereta api kelajuan tinggi di Taiwan menelan belanja sebanyak $1.8 billion dan merupakan projek kereta api dengan biayaan persendirian terbesar di dunia. Ia telah berjaya menyingkatkan perjalanan dari northern capital of Taipei ke southern city of Kaohsiung yang sebelum ini memakan masa 4.5 jam menjadi hanya 90 minit.



8) Korea Selatan



Kereta Api: KTX-I
Kelajuan: 190 mph
Kapasiti: 965 penumpang

Kereta api berkelajuan tinggi di Korea Selatan diberi nama Korea Train Express (KTX) membawa lebih 100 ribu orang penumpang setiap hari ke sesuah destinasi. Ia telah diperkenalkan pada tahun 2004 dan berjaya memendekkan masa perjalanan Capital Seoul ke Bandar Perlabuhan Busan menjadi 2 jam 45 minit, separuh daripada masa yang diperlukan sebelum ini.


7) United Kingdom



Kereta Api: Eurostar 3313/14
Kelajuan: 208 mph
Kapasiti: 750 penumpang

Mula beroperasi pada 1994 dan menghubungkan England dengan bandar-bandar di France dan Belgium melalui terowong laluan bawah tanah yang dikelani sebagai “Chunnel”. Dengan lebih 27 keretapi ia menghubungkan lebih 100 destinasi seluruh Eropah dan telah menjangkau penumpang ke 100 juta pada 2009. Ia telah mencatatkan record kereta api terlaju di Britain dengan kelajuan 208 batu sejam pada tahun 2003, memadamkan rekod awal pada tahun 1979.


6) Itali



Kereta Api: ETR 500 Frecciarossa
Kelajuan: 225 mph
Kapasiti: 590 penumpang

ETR 500 ini adalah kereta api paling pantas di Itali dan telah mencatatkan rekod kelajuan 225 batu sejam pada tahun 2009 dalam perjalanan dari Florence ke Bologna. Walaupun demikian, tidak ramai yang gembira dengan kemampuan kereta api ini. Terdapat yang membangkang dengan menyatakan kereta api ini akan merosakkan persekitarannya dan pembinaan landasan itu boleh membebaskan bahan kimia yang merbahaya.


5) Sepanyol



Kereta Api: AVE Class 103
Kelajuan: 251 mph
Kapasiti: 404 penumpang

Sepanyol mempunyai rangkaian kereta api paling panjang di Eropah dengan jarak landasan 3,433 batu. AVE Class 103 dibina oleh Siemens dan telah mencatatkan rekod kelajuan 251 batu sejam pada tahun 2007. Ia berjaya mengurangkan masa perjalanan dari Madrid ke Lisbon, Portugal dari 9 jam kepada 2 jam 45 minit. Sepanyol telah mengehadkan hadlaju maksimum untuk kereta api komersial menjadi 186 mph untuk tujuan keselamatan.


4) Jerman



Kereta Api: Transrapid TR-07
Kelajuan: 270.3 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian

Jerman adalah antara pelopor teknologi kereta api kelajuan tinggi di dunia. Ia juga merupakan tanah kelahiran syarikat Siemens. Walaupun teknologi kereta api magnetik dibangunkan di Jerman ia tidak pernah dikomersialkan. Teknologi tersebut mempunyai banyak kelemahan termasuklah kos yang tinggi dan kemalangan yang mengorbankan 25 nyawa semasa ujian pada tahun 2006.


3) China



Kereta Api:
CRH380AL
Kelajuan: 302 mph
Kapasiti: 600 penumpang

China mempunyai jaringan kereta api kelajuan tinggi paling panjang di dunia dengan jarak melebihi 6,000 batu. Jaringan kereta api kelajuan tinggi di China baru bermula pada tahun 2007 dan telah mendapat sejumlah 40.6 juta penumpang pada 2 tahun pertama. Pihak kerajaan berharap agar dapat memperluaskan lagi jaringan kereta apiberkelajuan tinggi sehingga 28, 000 batu menjelang hujung tahun 2015.


2) Perancis



Kereta Api: TGV V150
Kelajuan: 357 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian

TGV V150 telah mencatatkan rekod kelajuan 357 mph pada tahun 2007 dan telah menjadi kereta api ke dua terlaju di dunia. Teknologi TGV telah digunakan dalam kereta api di kebanyakkan negara di Eropah termasuklah UK, Belgium, Belanda dan Jerman.


1) Jepun



Kereta Api: JR-Maglev MLX01
Kelajuan: 361 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian

Jepun merupakan peneraju dalam teknologi kereta api kelajuan tinggi, dan telah membuka landasan kereta api kelajuan tinggi pertama di dunia pada tahun 1964. Jepun memulakan perkhidmatan kereta api kelajuan tinggi dengan memperkenalkan Tokaido Shinkansen “bullet train” yang mempu mencapai kelajuan sehingga 160mph dan telah menjadi jaringan kereta api paling sibuk di dunia, 378 000 penumpang setiap hari.

Kereta Api Maglev telah mula dibangunkan pada tahun 1970an. Pihak kerajaan telah meluluskan plan yang menelan belanja sebanyak $112 billion yang menghubungkan Tokyo, Nagoya dan Osaka yang dijangka siap pada tahun 2027. JR-Maglev MLX01 yang masih lagi dalam ujian telah memecahkan rekod dan menjadi kereta api paling pantas di dunia pada tahun 2003

VIETNAM WARS ALL CIVILIAN DIE

The Vietnam War (1959-1975) was bloody, dirty, and very unpopular. In Vietnam, U.S. soldiers found themselves fighting against an enemy they rarely saw, in a jungle they couldn't master, for a cause they barely understood. These pictures offer a brief glimpse into life during the Vietnam War.



Vietnam. Marine Corps flame thrower tank in action. (January 1966)



Da Nang, Vietnam. Sergeant Robert E. Fears clears an area using his flamethrower. (May 22, 1970)



A machine gunner and a rifleman from the 5th Marine Regiment fire at the enemy near the Demilitarized Zone in Vietnam. (May 23, 1967)



A U.S. Air Force HH-3 helicopter crewman fires a mini-gun during rescue patrol over South Vietnam. (October 17, 1968)



Wet going - Marine Private First Class J.L. Collins keeps a battery pack dry as he wades through a muddy hole while on a search mission with "I" Company, 3rd Battalion, 5th Marine Regiment, 12 miles south-southwest of DaNang Vietnam.



Dong Ha, Vietnam. Operation Hastings - Marines of Company H, 2nd Battalion, 4th Marine Regiment take to the water as they move to join up with other elements of their battalion. (July 1966)



Vietnam. As the second phase of operation "Thayer," the 1st Air Cavalry Division (airmobile) is having operation"Irving" in the area 25 miles north of Qui Nhon which lies 400 miles north-northeast of Saigon. The 1st Air Cavalry was given the mission of clearing a mountain range where an estimated two battalions of North Vietnam regulars were supposed to be massing an attack on Hammond Airstrip. Troops of "A" Company, checking house during patrol. (October 6, 1966)



Napalm bombs explode on Viet Cong structures south of Saigon in the Republic of Vietnam. (1965)



My Tho, Vietnam. A Viet Cong base camp being destroyed. In the foreground is Private First Class Raymond Rumpa, St Paul, Minnesota, C Company, 3rd Battalion, 47th Infantry, 9th Infantry Division, with 45 pound 90mm recoiless rifle. (April 5, 1968)



Bombing of Viet Cong structures along a canal in South Vietnam. (1965)



Dak To, South Vietnam. An infantry patrol moves up to assault the last Viet Cong position after an attempted overrun of the artillery position by the Viet Cong during Operation Hawthorne. (June 7, 1966)



Vietnam. Members of the 1st ARVN Division move along a trail during an assault operation near Fire Support Base O'Reilly. (October 8, 1970)



Vietnam. Marines of E Company, 2nd Battalion, 3rd Marines, riding on an M-48 tank. (1966)



Vietnam. Operations - Badger Catch. (1968)



Captured Viet Cong. A Viet Cong prisoner captured during Operation Double Eagle, 20 miles south of Quang Ngai, Vietnam is brought into the collection area by Marines. Prisoners are blindfolded and tied to prevent escape attempts. The card on the prisoner's black pajama shirt relates to circumstances of his capture. (February 1, 1966)



A Viet Cong suspect, captured during an attack on an American outpost near the Cambodian border in South Vietnam, is interrogated. (December 20, 1968)



Chu Lai, Vietnam. Prisoner of War and Detainee Operation. Specialist Curtis N. Duclos, Jr. (Goffstown, NH), roaming MP, 23rd Military Police Company, Americal Division, walks through the Americal Division POW collection point. (November 1968)



A Vietnamese woman weeps over the body of her husband, one of the Vietnamese Army casualties suffered in the war with the Viet Cong in South Vietnam. (1965)



Small girl receives medical aid during fierce fighting in Nam-o Village near Danang, South Vietnam. (January 30, 1968)



Scene of Viet Cong terrorist bombing in Saigon, Republic of Vietnam. (1965)



Template by:

Free Blog Templates